Laglöshetens hemlighet

Här publiceras politiskt inkorrekta texter ur ett kristet perspektiv

Sören Dalevi blev biskop utan att ha läst bibeln

Publicerad 2016-09-08 19:49:34 i Religion,

På lördag i denna vecka deltar den nye biskopen Sören Dalevi i Prideparaden i Karlstad. Han är en av deltagarna i svenska kyrkans paradgrupp.

“Gud har skapat alla människor och älskar alla människor. Därför är Pride en angelägenhet för alla och även för mig“ säger han.
 
            Ulven Sören Dalevi i vacker natur

Läs mer här:

http://nwt.se/karlstad/2016/09/07/nye-biskopen-i-prideparaden

Kommentarer

Postat av: Lärjungen Mattias

Publicerad 2017-02-11 06:13:49

Är det verkligen sant att han blev kristen utan att ha läst bibeln. Jag tror inte det.

Det handlar bara om sekularisering och politisk korrekthet, följa lagen snarare än bibeln.

De har regler om hur de ska bete sig mot homosexuella. Handlar om tankar om tolerans för minoriteter och alla människors lika rättigheter.

Homosexualitet är inte tror jag en större synd än andra synder i bibeln. Men den som är född av Gud syndar inte och man ska då ångra sig, sluta synda och börja leva ett liv utan synd.

Gör man inte det så är man inte kristen.

Sen kan det finnas olika åsikter även bland kristna vad det betyder att leva ett liv utan synd. Jag hävdar personligen att det är synd att leva ett liv i homosexualitet men när jag skriver detta ryggar jag nästan tillbaka vid tanken, vågar jag säga detta i sverige.

Sen lever jag själv i ett samboförhållande. Finns vissa kristna som skulle kalla det synd. Jag tycker dock inte att det är synd därför att jag hittar ingenting i bibeln som särställer sambo och äktenskap. Fast i och för sig finns kanske lite. Men inte mycket. Jag tror dock att det viktiga är att man är född av anden snarare än slav under regler.

Svar: Hej Mattias och tack för din kommentar.
Sören Dalevi kanske har läst bibeln men man skulle kunna tro att han inte har gjort det. Du kanske läste ett nyare inlägg på bloggen "Sören Dalevi är krönikör i NWT" där han (som biskop) även påstår att tro enligt bibeln är att sätta sin tillit till något högre och större än en själv, till i princip vad som helst som är högre makter och krafter.

Att bedömma vilka synder som är värst är inget jag eller någon annan kan göra men bibeln säger att otukt är en mycket allvarlig synd. Alla andra synder kommer utifrån men otuktssynd kommer inifrån och det är att synda på sin egen kropp.

Homosexualitet och andra onaturliga böjelser som mäniskor (även vissa kristna) ägnar sig åt dag efter dag, månad efter månad och år efter år, har blivit en livsstil. Det är med andra ord inte så att de blir frestade vid något tillfälle och sedan faller för frestelsen och efter det ångrar sig, ber Gud om förlåtelse och vänder om och slutar upp med sin otuktssynd.

De lever i denna permanentade synd och känner i regel ingen ånger över det vilket gör att de inte vänder om. De gör även allt för att rättfärdiga sitt leverne (sin synd) och ser gärna att andra människor begår samma synd.

De sprider sin livsstil (synd) och önskar att den skall bli så mycket accepterad som möjligt. Se alla Pride parader, hur homolobbyn, politiker, makthavare, håller på för att få människor betrakta homosexualitet (HBQT) som något helt naturligt trots att bibeln säger att det är naturvidrigt.

Om du som kristen begår andra synder när du blir frestad och inte klarar av att stå emot så vet du om att du har begått en synd. Vill du följa Jesus så vänder du om. Du stannar inte kvar i synden och gör den till en livsstil samt försöker att få andra att anmamma samma livsstil eller ger ditt stöd till denna deras livsstil med motiveringen att alla har ett lika värde och lika rättigheter med mera vilket inte alls har med saken att göra.
experimentlandet.blogg.se

Postat av: Lärjungen Mattias

Publicerad 2017-02-11 09:20:30

Nej jag håller med dig om att det är fel att försöka acceptera homosexualitet. Det är synd. Det är inte att samla med Jesus.

Hur ska man då bete sig mot en homosexuell. Jo jesus var inte speciellt elak och Jesus är föredömet. Men man ska inte frångå uppenbarelseboken.

Själv så har jag syndat tidigare i mitt liv men lever nu inte i synden.

Jag tror att det är viktigt det här med att man antingen är för jesus eller emot jesus, finns inget tredje val och det är jesus som bedömer om man är på jesus sida eller inte.

Att då förespråka att homosexualitet inte är synd är att sätta sig själv som skingrare emot Jesus snarare än med jesus. Så han gör fel.

Postat av: claes-göran olofsson

Publicerad 2017-04-18 13:34:57

jag har jättemånga frågor där jag till 100% stödjer svenska kyrkan i dess teologi som jag har förstått den. men det finns frågor som jag undrar lite över..jag har en fråga om homosexualitet, jag får det inte ihop med bibelns budskap, och då tänkte jag på att svenska kyrkan viger homosexuella par, kan du förklara hur det går ihop med bibeln? det är helt fritt att tolka bibeln fritt, eftersom vi är människor så är vi begränsade till oss själva, medan gud är allvetande, det är människans lott att tolka guds ord, och om man finner att det finns fog för det så ska man viga samkönade par, men jag ser inte det tolkningsutrymmet och jag hade tänkt förklara varför.. och jag är jätteglad för denna mailkontakt, eftersom det är genom b.la samtal människan utvecklas...och tro inte att jag ser ner på homosexuella, vi är alla syndare, vi syndar på olika vis, och jag är själv bisexuell och kan i många fall känna åtrå till andra män även om jag är lyckligt gift, jag har haft sex med med både män och kvinnor och vi är alla längst ner, jag kan aldrig se ner på en homosexuell person eftersom att vi alla befinner oss på samma ställe, för vi är alla syndare om man ser på romarbrevet 3:23-24, jesus sa i johannes:8:7

När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”

meningen med detta mail är inte att jag anser mig synda mindre än andra människor, för jag syndar hela tiden utan att hjälpa det, och det finns massa saker som jag behöver bli bättre på. så nej, jag vill hjälpa människor att försöka synda mindre. ingen kan göra allt men man kan alltid göra något, och speciellt om man tänker på hur svenska kyrkan har agerat i denna frågan.

jag har sett att det finns en hbtq flagga i en del kyrkor och på många kyrkors hemsida inom svenska kyrkan, jag tolkar detta som att man sätter den där för att man vill visa på att kyrkan är öppen för alla, eftersom vi är olika. men flaggan i vårt samhälle är mest förknippat med hbtq-frågor. och jag förstår inte riktigt varför man gör så, det finns aktörer i samhället som kan bära den flaggan och kämpa för hbtq-frågorna, men jag förstår inte vad svenska kyrkan har med det att göra..för om man vill inom svenska kyrkan visa på alla människors lika värde så finns det en symbol som slår alla flaggor och alla andra symboler, och det är KORSET, min uppmaning är att tänka på om hbtq-flaggan verkligen behövs i svenska kyrkan, för många ser det som inte är troende att man ersätter sakta korset med hbtq-flaggan. för risken finns att många får den uppfattningen att korset inte är en tillräcklig symbol.
jag förstår att äktenskapet är viktigt för en hbtq-person eftersom äktenskapet för många är en stor del av livet, och även om man inte ingår i något äktenskap så berörs man av det eftersom det genomsyrar mycket av det samhället vi lever i. man vill vara en del av den gemenskapen. men det ska vara guds vilja och inte ens egen vilja.

den fina psalmen 791 som heter "du vet väl om att du är värdefull" som nog den finaste psalmen i hela den svenska psalmboken enligt mig. men den psalmen används också ofta av hbtq-vänliga personer för att säga att det är guds vilja att en person ska vara homosexuell, eftersom homosexualiteten är en del av personligheten..men den psalmen tolkar jag att den syftar på att man gör fel, man syndar, men att gud älskar mig ändå och att man kan få förlåtelse för sina synder. det finns en vers i psalmen som låter såhär:

"Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej"

den versen i psalmen tolkar jag det som att man får göra vad man vill med den gåvan man fått av gud, i detta fallet om man är född som man, att ta emot gåvan och att vara som en man och leva som en man, uppgiften är att ingå äktenskap med en kvinna. könet är en viktig del som formar vår personlighet och jag tror inte gud hade skapat mig som man om han visste att jag senare skulle vilja bli en kvinna, och det har oxå med den fria viljan att göra. man

Svar: Hej och tack för den långa kommentaren.
Är du född på nytt?

Johannes 3:3
experimentlandet.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
FWT Homepage Translator

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Creeper MediaCreeper Politik