Laglöshetens hemlighet

Här publiceras politiskt inkorrekta texter ur ett kristet perspektiv

Att älska sin nästa som sig själv

Publicerad 2012-09-11 10:13:49 i Jesus,

Varför vill Gud att vi skall älska vår nästa som oss själva och inte bara älska vår nästa? Fundera på det och tänk på hur världen ser ut idag där det finns en hel del som älskar/tycker om/känner sympati för sin nästa samtidigt som det finns dom som inte är särskilt förtjusta i sin nästa.

Hur skulle det se ut om ALLA människor älskade sin nästa som sig själva och nu menar jag verkligen alla?

Eftersom ingen “normal” människa (de flesta är väl normala) medvetet strävar efter eller vill ha elände och lidande så skulle något sådant inte heller finnas om alla älskade sin nästa som sig själva istället för att: “älskar du mig så älskar jag dig” (förhoppningsvis), “är du god mot mig så är jag god mot dig” (förhoppningsvis), ger du mig det så ger jag dig det, något liknande” (förhoppningsvis), “du måste vara god först så är jag vara god sen“ (förhoppningsvis).

Alla skulle göra allt för att undvika lidandet då ingen frivilligt önskar lida.

Som förvaltare av skapelsen (världen, jorden) står vi under Gud men han har samtidigt gett oss en fri vilja. Många väljer krig istället för fred, hat istället för kärlek, otro istället för tro, för att de inte älskar sin nästa som sig själva alternativt blivit intalade att hat, krig och otro i vissa fall är något bra och att det i slutändan leder till något gott för individen, gruppen eller landet.

Vi måste försvara vårt land kan det heta när man legitimerar död, misär och elände i krig och konflikter. Men vad man i själva verket gör och som inte de vilka krigar aktivt (i regel väldigt unga) oftast är medveten om, är att de indirekt ger sitt godtycke till att själva bli dödade, skadade eller lemlästade. Krig är krig och har du gett dig in i kriget får du kriget tåla! 

Att älska sin nästa som sig själv och inte bara älska sin nästa eller älska sin nästa när det passar, är enda alternativet till varaktig fred på jorden och till harmoni mellan människor. Gud vet och vill vårt allra bästa och därför (inte för att han vill glänsa och domdera) gav han Jesus Kristus i uppdrag att delge mänskligheten denna egentligen så enkla men tydligen så svåra levnadsregel som handlar om att älska sin nästa som sig själv.

Nu tar bloggen ett lite längre uppehåll men på återseende.

Gud vare med er alla!

Jag avslutar med herrens bön

Fader vår som är i himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja så som i himmelen
så ock på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss idag, och
förlåt oss våra skulder såsom ock vi
förlåta dem oss skyldiga äro, och inled
oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och
härligheten i evighet.
Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
FWT Homepage Translator

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Creeper MediaCreeper Politik