Laglöshetens hemlighet

Här publiceras politiskt inkorrekta texter ur ett kristet perspektiv

Helvetet för vem eller för vilka?

Publicerad 2019-03-21 20:31:00 i Religion,

Några tankar och jag vet inte om jag har rätt men jag skriver vad jag tror. Jag ville inte skriva om detta ämne men har fått det till mig vid flera tillfällen den sista tiden och nu känns det som att jag måste göra det.
Om jag inte gör det så kommer det att fortsätta mala och det finns människor som har blivit riktigt sjuka och till och med dött för att de inte har sagt vad de tror och vad de tycker och tänker på grund av feghet eller bekvämlighet.
Att hamna i helvetet vill ingen människa men det är vad så kallade ”kristna” (som anser att de vet bättre) alltid har skrämt människor med. Gör du inte si eller så eller tror på det eller det så hamnar du i helvetet.
Jag trodde själv på det fram tills helt nyligen men tror inte längre på det och på att Jesus/Gud är intresserad av att placera icke troende på honom (det vill säga majoriteten av mänskligheten) i helvetet om de inte har haft (velat ha) med honom att göra. Dessutom är bibeln skriven av troende på Jesus/Gud till andra troende även om vem som helst kan läsa bibeln.
Den brinnande Eldsjön som bibeln lär att alla icke troende och alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok kommer att kastas i på domens dag är inte samma sak som att hamna i helvetet.
I helvetet kan bara de som en gång har blivit frälsta men som har valt att inte ta vara på frälsningen, hamna. Helvetet är en andlig död (rätta mig om jag har fel!) och i den andliga döden befinner sig den/de som hamnar i helvetet (den/de som säger sig vara kristen och frälst) redan innan den/de dör.
Den befinner sig redan innan den dör i helvetet och helvetet (efter att den har gått hädan) blir bara en naturlig fortsättning på den tillvaro den redan befinner sig i och som den tycker om att befinna sig i.
De som kallar sig ”Kristna” men som älskar världen och står upp för världen (för helvetet och för Satan, Satan är världens herre) och som livnär sig av världen för att världen kan ge dem allt de suktar efter och allt de vill ha, (en fin karriär, pengar, status, berömmelse, medhåll från människor och med det makt) trots att de kallar sig ”kristna” och frälsta till Jesus/Gud (som inte var ute efter detta när han levde på jorden), är de som kommer att hamna i helvetet.
De har bevisat att de älskar världen mer än Gud/Jesus som de påstår sig stå upp för. De är inte intresserade av att ta sitt kors och att följa honom för de är mer intresserade av världen och av världens människor trots att de påstår sig vara frälsta till Jesus/Gud. De LJUGER och ljuger MEDVETET!!
Därför har de redan förtjänat en plats i helvetet där de kommer att hamna och där det inte finns någon chans att kunna påverka andra som också befinner dig där om hur bra och duktiga (kärleksfulla, barmhärtiga, rättrogna, toleranta) de har varit under sitt jordeliv. De som redan är där säger samma sak (hur bra de har varit på alla sätt och vis) men ingen kommer därifrån.
DET ÄR HELVETET, ett helvete att vara medveten och att vilja ta sig bort från helvetet men att inte kunna göra det för att det är försent.
Jag har haft två syner och de kom i tät följd och cirka ett år efter att jag hade blivit frälst till Jesus/Gud. Det var bara några dagar mellan dessa två syner och i dessa så fick jag se vad det handlar om.
Jag tror på vad jag fick uppleva när jag en vanlig dag hade gått och lagt mig. Jag var inte påverkad av något vilket man kanske skulle kunna tro (jag hade inte druckit ens en lättöl under ett års tid och jag hade inte rökt en endaste vanlig cigarett under ett års tid) när jag plötsligt lyftes upp från min säng.
Jag hade bett Jesus/Gud att visa mig vad helvetet handlar om innan det för jag var rädd för att min ofrälsta mamma som var svårt sjuk (numera död) skulle hamna i helvetet. Ingen normal människa vill att sina föräldrar (eller andra anhöriga) skall hamna i helvetet.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-03-24 15:46:26

Läste ditt bloggavsnitt. Är inte heller uppväxt med tron men när jag fann Jesus förändrades allt. Har prövat olika kyrkor och församlingar men förstått att inte alla är frälsta som går där. Allt som sägs är inte heller bibeltroget. Det är större chans i Bibelstudie cirklar.

Trodde först att frälsningen var att man bad Jesus in i sitt liv och sedan var det klappat och klart, men har förstått efter att ha studerat Paulus budskap att man måste tro på att Jesus dog för mina synder, blev begraven och återuppstod. (1 Korinterbrevet kapitel 15 verserna 1-5). Detta är evangelium. Man kan inte köpa sig eller arbeta sig in till himlen med goda gärningar eller ritualer utan vi förväntas att tro på dessa ord.

Efter Adam och Evas fall då synden kom in i världen fanns lagen inskriven i människors hjärtan men tyvärr gjorde människorna det som var rätt i deras egna ögon och följde varken sitt samvete eller hjärtats lag utan deras hjärtan förmörkades. Hela jorden blev fylld av ondska. Första Moseboken 6:5 säger ” Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda.” Därav syndafloden.

Efter Babels torn så valde Gud ut ett egendomsfolk, Israeliterna, han gav nu ett enda folkslag de budord som gällde för att leva ett rättfärdigt liv och önskade att de skulle vara ett ljus för världen.

Gamla Testamentet återspeglar denna tid av både väckelse och förfall. En väldigt ärlig och klar skildring av vad som hände. En lärdom för oss i vår tid.

Daniel som levde under Babylons tid profeterade om händelser i både när och fjärran tid. Han profeterade om världsriken såsom Medien o Persien och Grekland som skulle komma att regera samt även vad som kommer att hända vid slutet av denna tidsålder. Det finns också många profetior om Jesus födelse, liv och död nedskrivna i Jesaja och andra profetiska böcker i Bibeln som du säkert redan känner till.

När Jesus föddes fram till hans död gällde fortfarande lagens tidevarv med allt vad det innebar. Många trodde att Jesus skulle träda in som kung i tusenårsriket och upprätta sitt rike redan då. Det man inte förstod var att Jesus efter sin död och uppståndelse nu även skulle börja nå ut till ”hedningarna” och inte bara till Israels folk med ett nytt budskap, nämligen nådens evangelium. Man kan utrycka det som att det blev en paus i ursprungs programet.

Istället för att tusenårsriket startade redan då har det nu gått 2000 år sedan dess. Vi är närmare nu än någonsin tidigare. Många miljoner människor från olika stammar och folkslag runt om i världen har hunnit bli frälsta under denna tidsperiod och dessa kommer vi att möta i evigheten.

Paulus säger i Efesierbrevet 6:19-20: ”Be också för mig att orden läggs i min mun och att jag talar frimodigt när jag bär fram hemligheten i evangeliet, vars sändebud jag är”. Du kan slå upp alla verser där Paulus talar om mysteriet eller hemligheten som uppenbarades för honom som var dolt i det Gamla Testamentet. Nådens förkunnelse.

Det finns två olika program eller lärosystem i Bibeln. Israels program i Gamla Testamentet där man följde lagen och ej nådde ut med evangelium till hedningarna förutom i sällsynta fall, och efter Paulus kallelse det som kallas nådens program där judar och hedningar är lika inför Gud.

Efter att Jesus Kristus, Guds Son dog för våra synder behövdes inte längre templet och offergåvorna beskrivna i Gamla Testamentet. En ny ordning har skapats. Alla får en chans. Jesus dog för dig och mig så att vi kan vara med honom i evighet. Om vi vill det och förlitar och tror på hans ord. Alla människor får en chans i detta liv, under sin livstid eller kanske i vissa fall vid dödsögonblicket ifall man aldrig har hört. Johannes evangeliet 1:9 säger: “ Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen.” Kom att tänka på den ena rövaren som kortfästes tillsammans med Jesus och som omvände sig strax innan sin död.

Tyvärr förhärdar många människor sina hjärtan och vill inte ha med Jesus Kristus att göra. Man planerar sina semestrar men man förbereder sig inte

Svar: Tack för dina ord!
experimentlandet.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-03-24 16:04:15

fortättning på mitt mejl som inte fick plats:

Tyvärr förhärdar många människor sina hjärtan och vill inte ha med Jesus Kristus att göra. Man planerar sina semestrar men man förbereder sig inte för den längsta resan av alla - evigheten. Alla ”hoppas” att det ska gå bra.

Nu till din fråga gällande helvetet eller Sheol. Jag är övertygad om att man inte kan förlora sin frälsning efter att man har blivit frälst på riktigt. Johannes 10:28-30, Romarbrevet 8:38-39, Efesierbrevet 4:30. Tyvärr tror många att de är frälsta fast de inte är det. Denna vers i Jakobs bok 2:19 beskriver detta bra: ”Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva.”

Man måste tro på evangeliet såsom Paulus beskriver det (evangeliet ser du bland annat i de verser från Korinterbrevet jag nämnde ovan.)

Paulus kallade även församlingen i Korint för bröder, de var frälsta. Fast de var köttsliga och om de inte omvände sig förlorade de sin belöning i livet efter detta. Paulus förklarade att alla troende ska stå inför Kristi domstol (”Bema”) 2 Korinterbrevet 5:10 säger: ”Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont.” Det blir nog en hel del tårar som behöver torkas. Att man inte kan förlora sin frälsning när man en gång blivit frälst betyder inte att man får tillåtelse att leva hur som helst utan påföljd.

Däremot gällande de ofrälsta står det om det som kallas den vita tron domstolen. Det sker efter tusenårsriket. Du nämde lite av detta som finns skrivet i Uppenbarelseboken kapitel 20: 11-15: ”Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den. För hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. 12 Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda blev dömda efter sina gärningar, efter vad som stod skrivet i böckerna. 13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. 14 Döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.”

Helvetet eller Sheol/Hades som du undrade över kommer senare att kastas i eldsjön. Det är inga frälsta som finns där. Jesus tömde den avdelning i Sheol efter sin död och uppståndelse där Abraham och Lasarus befann sig.

I Matteus 25:41 kan vi förstå att helvetet skapades för djävulen och hans änglar. Gud vill inte att någon människa ska behöva komma dit eller förgås. Därav hans offer. Vi har ett val och det är att tro eller inte tro och förlita oss på det Han har gjort för oss.

Om man ser på världen idag och den ondska som finns så förstår man att lidandet måste upphöra och att Gud behöver skipa rättvisa till slut. Gud är god och rättfärdig. Vi förstår inte allt, och varför vissa saker är som de är, men en dag kommer vi att förstå.

Önskar dig allt gott i din fortsatta vandring med Herren :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
FWT Homepage Translator

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Creeper MediaCreeper Politik